Jumaat, Oktober 07, 2011

Kemahiran Membaca & Menulis dalam BM

Satu teknik yang dapat membantu ke arah pemahaman

1.      PENDAHULUAN
Membaca sering dianggap sebagai hirarki kemahiran. Ianya bermula dengan pemprosesan huruf, bertapak kepada membunyikan huruf, perkataan dan seterusnya berganjak kepada pemprosesan kemahiran teks atau ‘text-processing competencies’. Proses ini tidak berakhir di situ tetapi perlu disokong dengan pemahaman tentang apa yang dibaca.
Menurut seorang pakar membaca, Katherine Maria (1990), kefahaman membaca didefinisikan sebagai satu proses yang holistik atau menyeluruh yang melahirkan makna dari teks bertulis menerusi gabungan faktor-faktor seperti pengetahuan sedia ada pembaca , penafsiran pemahaman pembaca terhadap apa yang dibaca dan situasi ketika membaca teks.
Para pendidik dapat meningkatkan kefahaman murid dengan pelbagai teknik pengajaran yang berkesan.  Teknik-teknik mengajar kefahaman membaca ini berfungsi untuk membimbing murid ke arah pemahaman teks yang dibaca. Lazimnya terdapat 3 peringkat dalam proses mengajar kefahaman membaca iaitu peringkat pramembaca, sewaktu membaca dan pasca membaca.
2.      TUJUAN KAJIAN
Kajian ini akan membentangkan teknik pengajaran kefahaman membaca
menggunakan kaedah K-W-L. Kajian ini akan menjelaskan dan menunjukkan langkah-langkah yang terperinci tentang bagaimana menjalankan teknik ini di dalam bilik darjah.

 3.  ISI PERBINCANGAN
Menurut pakar membaca, John McNeil (1992), ‘schemata’ atau pengetahuan
sedia ada, adalah konsep, kepercayaan, jangkaan, proses – segala-galanya dari pengalaman masa lalu, yang akan mencorak dan menentukan pemahaman pembaca tentang apa yang dibacanya.            Menurutnya lagi, dalam pembacaan, pengetahuan sedia ada seorang pembaca akan mempengaruhi pemahaman pembaca itu.   Oleh itu, amat penting bagi para pendidik mencungkil pengetahuan sedia ada murid untuk mengembangkan lagi pemahaman tentang sesuatu teks bacaan yang akan diberikan.
            K-W-L merupakan salah satu teknik yang terbukti berkesan untuk membantu para pelajar menjadi pemikir yang aktif untuk membolehkan mereka mengingati dan memahami apa yang dibaca. (Ogle, 1986). Teknik menggunakan carta K-W-L ini bukan sahaja mencungkil pengetahuan sedia ada murid bahkan, teknik ini akan memaparkan sejauh mana pemahaman murid sebelum proses membaca dan setelah proses membaca. Teknik ini berupaya menambah-nilai (value-add) pada pengetahuan murid-murid.
            3.1 CARTA K-W-L
            K-W-L merupakan sebuah carta yang direka oleh Donna Ogle dalam 1986. Carta K-W-L ini berkesan digunakan untuk apa jua mata pelajaran, tidak kira bilangan murid yang terlibat. Selain daripada memberikan penumpuan atau berpusat kepada murid, teknik ini juga berupaya mencungkil pengetahuan sedia ada murid sebelum membaca.
Carta K-W-L ini terdiri daripada 3 bahagian. K-W-L merupakan singkatan atau akronim daripada ‘Know’, ‘Want’ dan ‘Learned’. Bahagian pertama merupakan kolum ‘K’ atau ‘Know’, berfungsi untuk mencungkil pengetahuan sedia ada murid. Murid akan melengkapkan kolum ini sebelum proses membaca. Di dalam kolum ini, murid akan menuliskan apa yang mereka ketahui tentang topik yang diberikan.
Kolum kedua ialah kolum ‘W’ atau ‘Want’. Di dalam kolum ini, murid akan menyenaraikan apa yang ingin mereka pelajari sewaktu membaca kelak. Seperti kolum K, kolum ‘W’ juga perlu dilengkapkan sebelum proses membaca. Bahkan melalui kolum ini sahaja, guru dapat maklumat tentang minat murid-muridnya terhadap teks atau topik yang diberikan. Maklumat ini tentunya dapat memainkan peranan yang penting dalam menentukan topik-topik pelajaran yang selanjutnya yang mampu menarik minat para pelajar.
Kolum yang terkahir ialah kolum ‘L’ atau ‘Learned’. Proses melengkapkan kolum ini dilakukan setelah proses membaca dijalankan. Murid akan melengkapkan kolum ini dengan pengajaran yang dipelajari atau pengetahuan yang diraih daripada proses membaca. Kolum L ini, yang dilengkapkan setelah selesai proses membaca, akan mencerminkan pemahaman murid tentang teks atau topik yang diberikan. Kolum ini juga akan memberi penanda kepada guru tentang keupayaan murid-murid itu menyaring isi-isi penting yang terdapat dapat teks bacaan atau topik yang diberikan. Melalui kolum L ini, guru dapat meninjau sejauh mana murid telah menggarap konsep-konsep yang ingin diajarkan yang terdapat dapat teks atau topik yang diberikan.



Secara ringkasnya, beginilah rupa carta K-W-L yang dimaksudkan.
K
What I KNOW?
W
What I WANT to know?
L
What have I LEARNED?
Apa yang saya
TAHU?
Apa yang
INGIN saya ketahui?
Apa yang saya PELAJARI?


Penggunaan carta K-W-L ini mempunyai berbagai sebab. Penggunaan carta ini dapat membangkitkan pengetahuan sedia ada murid tentang teks atau topik yang akan disentuh. Murid, secara tidak langsung, akan memikirkan tentang pengalaman lalu dan pengetahuan sedia ada mereka tentang teks atau topik tersebut. Ini juga akan dapat membantu seorang guru untuk mengukur sejauh mana atau sedalam mana pengetahuan murid-murid secara amnya. Guru juga dapat mengenalpasti pengetahuan asas murid tentang teks atau topik yang ingin dibincangkan. Ini tentunya akan mempermudahkan pembelajaran dan pengajaran.
Berdasarkan soalan-soalan yang dikemukakan atau maklum balas yang diberikan dalam kolum K ini, guru dapat menyesuaikan pembelajaran dan pengajaran dengan pengetahuan sedia ada murid. Melalui kolum K ini, guru juga akan dapat mengenalpasti konsep-konsep yang salah dan informasi yang kurang tepat yang diketengahkan oleh murid. Informasi begini dapat membantu guru dalam menangani penjelasan atau penerangan yang lebih menyeluruh dan memperbetulkan konsep-konsep tersebut.
            Dalam kolum W pula, murid akan dapat menambah isi yang ingin mereka ketahui perihal topik atau teks tersebut. Ini bukan sahaja menjana pemikiran aktif murid , bahkan ini dapat menjamin penyertaan murid secara aktif kerana merekalah yang memilih dan menentukan apa yang ingin mereka pelajari dari teks atau topik yang akan disentuh itu.
Selain itu, murid bukan hanya meraih pengetahuan dari teks atau topik yang dibaca, tetapi akan lebih bersemangat dan terangsang untuk mengetahui dengan lebih lanjut lagi sekiranya soalan-soalan yang mereka utarakan dalam kolum W itu tidak terjawab di dalam topik atau teks bacaan itu. Murid tidak sahaja bergantung kepada bahan teks, mereka juga akan terdorong mencari jawapan bagi soalan yang tidak terjawab dalam kolum W menerusi  bahan bacaan yang lain, internet dan juga membuat kajian lanjut perihal teks atau topik yang telah dibaca.
            Dari pandangan mata kasar, guru juga dapat mengenalpasti apakah minat dan harapan murid-murid itu. Ini dapat membantu guru dalam menyediakan latihan dan tugasan yang diminati oleh murid. Ini tentunya akan menambahkan keseronokkan pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.
            3.2 PERSEDIAN MENGAJAR
            Tema yang akan disentuh dengan menggunakan kaedah K-W-L ialah ‘Idola Saya’. Pelajaran ini direka khas untuk murid  darjah empat dan mengambil masa satu jam atau dua waktu untuk menjalankannya. Objektif pengajaran ini ialah murid menggunakan carta K-W-L untuk mencari maklumat  tentang kehidupan seseorang yang terkenal iaitu Michael Jackson. Murid–murid akan dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk sesi perbincangan. Ini merupakan kali pertama murid-murid ini menggunakan teknik K-W-L dalam pembelajaran mereka. Guru akan memberikan panduan bagaimana untuk menggunakan teknik ini untuk mendapatkan maklumat sebelum memberi masa untuk sesi perbincangan secara berkumpulan. Carta K-W-L ini disediakan dan dipancarkan melalui komputer. Sebelum pembelajaran bermula, guru akan terangkan apakah fungsi setiap kolum yang dipancarkan.

LANGKAH 1: (5 minit) (Cukupkah)
Murid akan diberikan tajuk teks iaitu Michael Jackson.  Berdasarkan pada tajuk ini sahaja, setiap kumpulan dikehendaki untuk berbincang dan menyumbang saran tentang apa yang mereka ketahui tentang Michael Jackson. Setiap kumpulan diberi masa 5 minit untuk sesi perbincangan.

LANGKAH 2: (5 minit) (Cukupkah?)
Murid akan menyatakan pengetahuan sedia ada mereka tentang penyanyi terkenal ini. Setiap pernyataan atau informasi yang diberikan oleh murid akan ditaipkan di dalam kolum K. Dari informasi yang diberikan ini, guru dapat menjangkaukan sejauh mana atau sedalam mana pengetahuan murid tentang Michael Jackson.

LANGKAH 3: (5 minit)
            Guru beralih pula kepada kolum W iaitu kolum tentang apa yang ingin mereka ketahui. Murid-murid akan diberikan masa 5 minit untuk sesi perbincangan dan memikirkan soalan-soalan yang ingin mereka ketahui mengenai Michael Jackson. Guru akan menaipkan soalan-soalan yang diajukan oleh setiap kumpulan di dalam kolum W. Di akhir langkah ini, guru akan menerangkan sekali lagi hubungan antara kolum K dan kolum W.

LANGKAH 4: (20 minit)
            Sebelum diberikan teks bacaan perihal Michael Jackson, murid-murid diingatkan supaya meneliti soalan-soalan yang telah ditaip di dalam kolum W dan cuba mencari jawapannya berdasarkan teks yang diberikan. Murid-murid diberikan teks untuk dibaca dengan senyap dahulu sebelum berbincang bersama-sama di dalam kumpulan bagi menjawap soalan-soalan yang terdapat dalam kolum W.

LANGKAH 5: (10 minit)
            Di akhir 20 minit, murid-murid akan dikehendaki untuk menuliskan jawapan-jawapan bagi soalan yang diberikan tadi. Jawapan-jawapan ini akan dituliskan di dalam kolum L. Guru akan membacakan jawapan-jawapan yang diberikan dalam kolum L. Guru dan murid akan menilai kesahihan jawapan yang diberikan bersama-sama.

LANGKAH 6: PENUTUP (15 minit)
            Guru akan terangkan kaitan antara pengetahuan sedia ada yang tertera di dalam kolum K dan persoalan-persoalan yang timbul di benak mereka yang telah dituliskan di dalam kolum W. Dan akhir sekali, berpandukan teks yang diberikan, murid-murid mencuba mencari jawapan bagi persoalan yang diutarakan. Jawapan yang dicatatkan dalam kolum L merupakan apa yang telah mereka pelajari dan ketahui berpandukan teks dan soalan-soalan yang mereka bincangkan bersama. Pentingnya untuk guru menegaskan bahawa seorang pembaca yang baik akan sentiasa menggunakan pengetahuan sedia ada mereka atau sesuatu yang mereka ketahui untuk menjana soalan-soalan baru yang dapat membantu mereka pelajari sesuatu.
Guru juga perlu menerangkan bahawa ada kalanya persoalan yang diutarakan dalam kolum W tidak terjawap di dalam kolum L. Ini memerlukan sedikit kajian tambahan dari pihak murid-murid untuk mencari jawapannya. Guru juga boleh menambahkan satu lagi kolum iaitu kolum H atau How. Ini dapat membantu murid-murid mencari jawapan-jawapan yang tidak terjawap menerusi kajian di internet dan bahan bacaan yang lain.
Selain itu, murid juga perlu dijelaskan bahawa dengan adanya carta ini, akan terpapar pengetahuan sedia ada murid yang menyimpang dari kebenaran, data yang kurang lengkap ataupun informasi yang silap. Ini dapat diperbetulkan dengan adanya pernyataan atau informasi yang tepat dan betul, dicatatkan di dalam kolum L. Apa yang tercatat dalam kolum L akan memberikan panduan dan anggaran  kepada guru sejauh mana atau sedalam mana pemahaman murid-murid di akhir pelajaran ini.

RUMUSAN
                         Teknik K-W-L ini amat berkesan dalam memantau pengetahuan serta kefahaman murid berdasarkan teks atau topik yang diberikan. Walau apapun teknik dan kaedah pembelajaran yang digunakan, yang paling utama dan penting untuk para guru ialah memberikan tumpuan terhadap kemahiran berbahasa, mementingkan pembelajaran yang berkesan dan menekankan pelibatan murid secara aktif serta mengutamakan keupayaan dan keperluan setiap murid.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan